lördag 7 december 2013

Twitter 2 - Vem använder Twitter? Hur och Varför?

Innehåll i en tweet kan handla om allt möjligt och kan skrivas av olika twittare. Den stora mängden av twittare består för det mesta av privata personer. Tweets som publiceras av privat person är till exempel deras vardagliga sysselsättningar, intressanta nyheter som de vill dela med sig, sina känslor och tankar i just den stunden:

"Solar med en bok i handen"
"Testade sushi i den ny öppna restaurangen. Sååå gott!"
"Känner mig så uttråkad. Vad finns att göra?”

Förutom privata personer, används Twitter även av små eller stora företag vid marknadsföringen. Genom funktioner i Twitter som hashtag, kan företag söka upp och se tweets som skrivs av sina klienter. Hashtag ger företag möjligheter att ingripa och besvara nöjda eller missnöjda klienternas tweets (Andersson & Nystrand, 2010, s.7). Man kan också "hashtagga" ett företag även om företaget inte har ett konto i Twitter. Det är inte bara företagsklient som kan publicera om företaget. Det kan till exempel vara företagets anställda personaler, samarbetspartner eller andra personer som är intresserad av företagets verksamhet eller tjänster. Enligt Andersson & Nystrand (2010, s.7) är @-funktion väldig användbar för företaget. Med @-tecknet kan företag starta en konversation med personen som har skrivit en tweet om företaget och starta en konversation. Twitter kan sägs vara ett snabbt kommunikationsmedel som ger företag möjlighet att bygga relationer och håller kontakt med klienterna (Andersson & Nystrand, 2010 s.7-8).

Enligt Hamilton finns det 10 anledningar till varför Twitter används av många företag:
1.       ”Nå ut till intresserade, snabbt och med tvåvägskommunikation”
2.       ”Förbättra din SEO”
3.       ”Öka öppenhet och dialog”
4.       ”Ta del av viktiga personers idéer och tankar ”
5.       ”Pejla av den stora massan”
6.       ”Du kan hash-tagga”
7.       ”Du kan retweeta”
8.       ”Mobil närvaro – ditt eget mobilnummer”
9.       ”White label Twitter”
10.   ”Kolla vem dina jobbansökningar verkligen är”

För tydligare förklaring om vad anledningar innebär, besöka gärna hemsidan www.happiness.com, skriven av Stefan Hamilton.

Enligt Lundgren & Ramos (2012, s.6) och Wikipedia (2013) används Twitter även av artister och organisationer vid marknadsföring av sig själv, sprida nyheter, nå ut till klienter, användarna och fans. Sociala medier som Twitter används också av politiker och uppskattas väldig effektiv, eftersom meddelande kan förmedlas till publiken snabbt utan märkvärdiga problem (Lundgren & Ramos, 2012, s.6). Även den amerikanska presidentkandidaten Barack Obama i USA år 2008 har använt Twitter för att kunna nå ut till sina väljare på ett snabbt och enkelt sätt (Lundgren och Ramos, 2012, s.6).

Enligt Forsstedt (2010, s.2) används Twitter även av journalister med olika användningsområde och syfte:

Vid personliga sysselsättningar som att dela sina egna och andras texter på nyhetssidor, ta reda på dagens mest diskuterade ämne, bevaka världen - få nyheter runt världen (Forsstedt, 2012, s.20). Twitter kan bland annat vara ett användbart verktyg där nyhet eller information kan snabbt spridas ut från ett katastrofområde och totalitärt samhälle (Forsstedt, 2010, s.2), hitta olika nyhetsfall till ett programinslag och en artikel, marknadsföring för sina egna texter eller TV-inslag (Forsstedt, 2010, s.21). Twitter kan även skapa en interaktion mellan journalist och publik (Forsstedt, 2010, s.23). Utifrån interaktionen kan journalister få kritiker från publiken och bli en berömd skrivare. Dessutom kan de också bevisa för publiken att de inte skriver folk på näsan, det vill säga att sanningen bakom nyheterna inte är "nedsmutsad" av de (Forsstedt, 2010, s.23). Sammanfattningsvis använder journalister Twitter för att hålla sig uppdaterad med världen och dagens händelse.

Källhänvisningar:
Andersson, Camilla & Nystrand, Hannah (2010) Tweet, tweet, promotionmixens nya kläder - En undersökning till vad Twitter används till, sett utifrån promotionmixen. [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:405492/FULLTEXT01.pdf>[2013-11-26]


Forsstedt, Johan (2010) Twitter ger inte ökad interaktion med publiken - En studie av journalisters användning av Twitter och av deras förhållningssätt till sin publik. [Elektronisk].
Tillgänglig: <http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:372395/FULLTEXT01.pdf> [2013-12-10]


Hamilton. Vad är twitter?Tillgänglig: <http://www.happiness.se/artiklar/vad-ar-twitter>[2013-12-10]

Lundgren, Sophie & Mikaela Ramos (2012) Hur används sociala medier inom politiken idag? - en kvalitativ studie som jämför Twitter och Instagram, och hur dessa används inom politiken. [Elektronisk].
Tillgänlig: <http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:609830/FULLTEXT01.pdf> [2013-12-10]

3 kommentarer:

  1. Intressant inlägg om vem som använder Twitter och varför. Bra att du tar upp både privatpersoner och företagsvinkeln. Men eftersom du inte skriver ut var jag kan hitta källan så är det svårt för mig att bedöma om du är källkritisk. Vet inte var jag hittar Lundgren och Ramos 2012 t ex, vet inte titel på boken m m.

    Jag läste en vetenskaplig artikel om hur och varför människor twittrar, finns en del intressant att hämta där. Bl a så skriver Zhao & Rosson (2009) att mikrobloggande som Twitter är, används för att att få en stor variation av sociala syften och är ett snabbt växande fenomen inom ”online social networking”. De delar information, nyheter och åsikter med kollegor, vänner och familj och de söker även information i publika ”tweets” Rent emtionellt används Twitter för att uppnå en slags närvaro på internet och för att känna ännu närmare kontakt med vänner och världen.

    Undersökningen i artikeln visar vad de personer som de intervjuat tänker om Twitter och varför de följer Twitter men även ”twittrar” själva. Dessa tre anledningar är att de får upprepade och frekventa uppdateringar om livet, tweets som visar på realtids uppdateringar och personbaserade RSS-flöden, (Zhao & Rosson 2009)

    Källa:

    Zhao, D., & Rosson, M. B. (2009, May). How and why people Twitter: the role that micro-blogging plays in informal communication at work. In Proceedings of the ACM 2009 international conference on Supporting group work (pp. 243-252). ACM. Tillgänglig: ACM.Digital Library.[2013-12-09].

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedbacken! Ska posta upp mina källor för Twitter, har de i Lärkontrakten om du undrar med ska göra lägg in de :)

      Radera
  2. Här är min kommentar på ditt inlägg
    http://trolletjoella.wordpress.com/2014/01/06/kommentar-2-twitter/

    SvaraRadera