lördag 7 december 2013

Twitter 1 - Vad är Twitter och hur fungerar den?

Twitter, en amerikansk mikroblogg som lanserades år 2006, av företaget Twitter Inc (Forsstedt, 2010, s.3). Ett kännetecken för en mikroblogg är begränsningen på antal tecken som få användas i skrivandet av ett meddelande, och Twitter har en begränsning på maximalt 140 tecken (Nyberg, 2012, s.85). Denna begränsning skapar korta inlägg som liknar en status uppdatering på Facebook. Enligt Andersson & Nystrand (2010, s.7) är Twitter inte bara en mikroblogg, men också en social nätverktjänst som ger användare möjlighet att blogga genom korta meddelande. Ett inlägg måste inte göras med hjälp av en dator, utan också mobiltelefon eller surfplatta i dagsläget, så länge tillgången till Internet finns. Twitter kan användas via Twitters hemsida, www.twitter.com. Men det är många som väljer att använda Twitter via Twitter-applikation som är väl anpassad till mobiltelefon (Wikipedia, 2013). Inlägg som görs i Twitter kan spridas genom SMS, RSS och andra nätverksplattformer som Facebook (Forsstedt,  2010, s.3). Genom att koppla ihop Twitter till ett annat socialt nätverk kan nya inlägg eller uppdatering synas och nås ut till andra personer snabbt. Enligt Forsstedt (2010, s.3) och Nyberg (2012, s.85) är Twitter den största och mest använda mikrobloggen i världen.

För att kunna skriva meddelande i Twitter behöver man först skapa ett kostnadfritt konto. De korta meddelande eller inlägg som publiceras i Twitter kallas för tweet (Forsstedt, 2010, s.3). Hur många tweet som får publiceras är obegränsad och man får publicera hur många tweet man vill, så länge varje tweet innehåller maximalt 140 tecken. Teckenbegränsningen gör också att man inte kan länka in en hemsida som har mer än 140 tecken. För att kunna dela med sig av en länk behöver man går via en annan hemsida för att korta ner länken och sedan publicera den med en tweet. Enligt Hamilton kan man förkorta en URL-adress via:

https://bitly.com
http://tinyurl.com
http://is.gd
http://ow.ly/url/shorten-url

Vanligtvis bli en tweet offentlig. Det syns inte bara för twittarens vänner i Twitter eller andra twittare, men också för personer som inte har ett Twitter-konto. Det räcker att enbart söka önskade twittarens användarnamn och sedan är profilen tillgänglig. Om man önskar att innehållet på tweets bara ska synas för en viss twittare kan man göra en inställning i "Security & Privacy" i Twitter, där synlighet för tweets är begränsad. Då kommer alla gamla och nya tweets att vara dolda. Vill en twittare ha tillgång till de begränsade tweets, ska en förfråga skickas till skrivare. Det är helt upp till skrivare om den tweet får visas för twittare som skickar förfrågan, det vill säga skrivare kan neka förfrågan om hen inte vill visa sina tweets.

Enligt Andersson & Nystrand (2010, s.7) finns det olika sätt att kommunicera eller sprida informationer till andra twittare:

- @-tecken - ett tecken som används om man vill skriva en tweet till en viss twittare. Skrivs @-tecknet i början av en tweet, bli den bara synlig mellan skrivare och twittare som man skriver till. Om @-tecknet ligger längre in av en tweet bli den synlig för alla andra twittare.

- Direct Messages (DM) - ett meddelande som enbart kan synas mellan den som skickar meddelande och mottagare. Endast maximalt 140 tecken får användas i ett DM, precis som en tweet.

- ReTweet (RT) -  en funktion som används när man vill sprida en intressant tweet från en twittare, vidare till andra i Twitter. Enligt Hamilton är tanke med ReTweet-funktionen att man ska kunna sprida information på ett smidigt sätt utan att behöva kopiera innehållet in och ut. En retweet får en egen ikon med personen som tweeten skrivs av för att visa vem är ägare till tweeten. Dessutom finns det en ”unretweet”-funktion som tillåter användare att ångra det som har blivit retweet, dock ingen garanti på att den inte har blivit läst av andra twittare innan den tas bort.

- Hashtag (#) - en sökfunktion som funkar som en sorts kategorisering för sina tweets genom att sätta ett # tillsammans med ett valfritt nyckelord, till exempel #movie, #cake, #ilovecookies. Om någon söker efter tweets efter en viss kategori kommer dessa relevanta tweets att dyka fram. På så sätt kan man sprida informationer till personer som endast har intresse inom ett viss ämne. Om en tweet verkar tillhöra flera kategori kan man skriva in flera hashtag.

Twitter har också en funktion som kallas för "Follow". Enligt Rundgren & Ramos (2012, s.6) används denna funktion när man vill "följa" och prenumerera en intressant twittare för att kunna ta del av hens nya uppdateringar och nya tweets direkt på startsidan vid inloggningen i Twitter. Utan att använda "Follow" bli man tvungen att söka upp personens profil varje gång, trots att en vänförfråga inte krävs. Dessa personer som följer en viss twittare kallas för followers (Wikipedia, 2013). Det kan antingen vara en nära kompis, en släkt, en bekant eller en okänd person.

Förutom att publicera tweets kan twittare även ladda upp en profilbild och skriva en kort presentation om sig själv - med maximalt 160 tecken. En presentation kan skapa intresse hos andra twittare, och som kan senare bestämma ifall hen vill göra en prenumeration. Ytterligare kan twittare ladda upp bilder och video, men själva uppladdningen sker inte via själva Twitter hemsidan, utan via www.twitpic.com, där man loggar in med sitt eget Twitter-konto. Därefter kan man börja ladda upp bilder och video, en i taget. Sedan kan man skriva en kort beskrivning om vad bilden eller video handlar om, med maximalt 114 tecken.

Källhänvisningar:
Wikipedia (2013) Twitter. [Elektronisk].
Tillgänlig: <http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter> [2013-12-10] 


Andersson, Camilla & Nystrand, Hannah (2010) Tweet, tweet, promotionmixens nya kläder - En undersökning till vad Twitter används till, sett utifrån promotionmixen. [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:405492/FULLTEXT01.pdf>[2013-12-10]

Forsstedt, Johan (2010) Twitter ger inte ökad interaktion med publiken - En studie av journalisters användning av Twitter och av deras förhållningssätt till sin publik. [Elektronisk].
Tillgänglig: <http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:372395/FULLTEXT01.pdf> [2013-12-10]

Rundgren, Sophie & Mikaela Ramos (2012) Hur används sociala medier inom politiken idag? - en kvalitativ studie som jämför Twitter och Instagram, och hur dessa används inom politiken. [Elektronisk].
Tillgänlig: <http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:609830/FULLTEXT01.pdf> [2013-12-10]

Litteraturer:
Nyberg, Anna-Karin (2012). Digitalt Entreprenörskap. Lund: Stuentlitteratur AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar